Den ukrainske stjernepianist Lubomyr Melnyk spiller med krigen i ryggen og formfuldendtheden for øje. I Lille VEGA bliver musikken den 4. maj til et vidnesbyrd om skønhedens nødvendighed i en splittet verden.
Lubomyr Melnyk er ikke bare en ultra-virtuos pianist. Han er landskabsmaler, der med sine hænder på tangenterne fremtryller farver og strøg i musikken som ingen andre. Med sit unikke og tempofyldte klaversprog - continuous music - smelter Melnyks hænders resolutte stil sammen med et nærmest minimalistisk og meditativt udtryk.
Den ukrainske komponist har siden 1980 sat sit præg på den musikalske scene, som befinder sig i spændingsfeltet mellem det klassiske og neoklassiske. Han ser sig selv som en klaverets ambassadør, og hans mission er at afdække verdens skønheder gennem continuous music.
Når han gæster Lille VEGA den 4. maj, er det under helt særlige omstændigheder.
For det første har han denne gang indspilninger med fra sine lydprøver, som han vil bringe til live på ny i samklang med tonerne fra live-klaveret. En bjergtagende og magisk samstemmighed mellem to klaverer, der flettes sammen og skaber nye musikalske forbindelser. For det andet er han rejst ud af et krigsramt Ukraine for at dele sin musik og sin stemme med verden.
I dette interview fortæller Lubomyr Melnyk om sit særlige og dybtfølte forhold til klaveret. Og om vigtigheden af at fortsætte sit virke måske ikke længere på trods af, men netop på grund af krigens umenneskelige konsekvenser.
I et tidligere interview har du nævnt, at "intet kan sammenlignes med berøringen af et klaver." Kan du uddybe dit forhold til klaveret?
"Det at spille continuous music er noget helt andet end alt, der har eksisteret før. Når jeg rører ved klaveret, er det på ingen måde, som når en klassisk pianist gør det. Mens den klassiske pianist rører klaveret som et værktøj – en hammer – for at skabe en smuk skulptur. Så rører jeg ved et levende væsen med fingre lavet af luft og vand. Pianist og klaver er vævet sammen i et sømløst tæppe, der forener pianistens kød- og knoglefrie hånd med selve lydens dimensioner. Det her er ikke 'normalt' klaverspil... det er mirakuløst."
Hvad tiltrak dig ved den tempofyldte stil 'continuous music'?
"Det var uundgåeligt – og umuligt - at sige 'nej'. Hvorfor skulle jeg ikke vie hele mit liv til en helt ny form for klaverspil, der skaber en magisk og storslået energi i hænderne?"
Din unikke fremførelse af meget kompleks musik siges at være særligt tilgængelig – selv for et publikum, der ikke er uddannet i klassisk eller neoklassisk musik. Hvad tror du, der gør din fortolkning så tilgængelig?
"Jeg er et barn af Beethoven, Brahms og Bach. Mine fingre voksede ud af Beethovens hænder, hans musik og hans sjæl. Men de mennesker, der elsker hans sonater, afskyr mit klaverspil. Men heldigvis elsker "almindelige" mennesker min klavermusik. De hører skønheden, de føler den, de kan smage den."
"Så jeg er utrolig taknemmelig for de mange mennesker, som giver min musik et hjem ... en plads i deres hjerter. Måske finder musikken sit hjem der, fordi den er oprigtig og skabt fra mit hjerte. Den er ikke "abstrakt" eller "formel" – den kommer fra mine tårer og min glæde. Og fra min medfølelse med menneskeheden og livet. Den kommer fra kærlighed."
Tror du, at krig, uretfærdighed og andre verdensomspændende begivenheder påvirker musikkens universelle sprog?
"Ja, det gør det. Den skygge af ondskab, som russerne har spredt – hele vejen ind i Trumps hjerne, hvor de bruger ham til at ødelægge alt det, vesten har bygget op gennem 200 år – en sådan ondskabens skygge kaster også mørke over musikkens lys."
Føles det anderledes at skulle præsentere din kunst for verden nu sammenlignet med før den 22. februar 2022?
"Helt klart. Hele verden forandrede sig for tre år siden, da russerne indledte deres angreb på menneskeheden. Det var ikke kun et angreb på mit folk, men på hele menneskeheden."
Hvordan bevarer du motivationen til at fortsætte med at optræde i lyset af så store globale udfordringer?
"Min musik eksisterer for at berige menneskers liv. Og derfor må jeg blive ved med at spille for dem, uanset om jeg er glad, ked af det eller knust."
Kan du uddybe, hvad der gør koncerten i VEGA speciel i forhold til dine tidligere optrædener i Danmark?
"Jeg håber, at folk vokser af mine koncerter. At deres sind og sjæl vokser af oplevelsen af continuous music og dets ægte lyd. Og det største øjeblik i continuous music er, når to klaverer synger sammen ... lyden er uoverstigelig og guddommelig."
"Og det vil jeg dele med mit københavnske publikum. At vi sammen – både de og jeg – står der i en ophøjet tilstand uden at vide, hvor vi er, eller hvad vi skal gøre. Fordi vi bare trækker vejret, og vores øjne ikke længere kan se 'den virkelige verden' – vores øjne er blevet fortryllet af to klaverers orkester."
Lubomyr Melnyk ser ikke klaveret som et instrument, men som en levende skabning, han taler med gennem musikken. I et mørkt verdensbillede insisterer han på skønhedens nødvendighed – og på musikkens evne til at hele og forbinde os. Du kan oplevene stjernepianisten live, når han til en særlig koncert i Lille VEGA den 4. maj væver lyset ud af mørket og lader to klaverer synge med samme stemme.
Billetter og yderligere information om koncerten med Lubomyr Melnyk findes i linket herunder.
