R&B sangerinden Erika de Casier, har i slutningen af marts påbegyndt sin Canada/USA-tour med sit seneste og tredje album Still, hvor hun blandt andet har optrådt på den verdenskendte festival, Coachella. Herefter fortsætter hendes tour i Europa, hvor hun også har en koncert i Store VEGA d. 8. maj stående i kalenderen.
I den forbindelse, og inden hun drog afsted på sin tour, fik vi en snak med hende om den nye plade, og om hvordan den blandt andet adskiller sig fra forgængeralbummene Sensational fra 2021 og Essentials fra 2019.

For én ting, der er karakteristisk for alle tre albums, er de Casiers ærlige sangskrivning, der er akkompagneret af nostalgiske, sensuelle 90’er og 00’er R&B-toner. På Sensational var de Casier dog også akkompagneret af andet end den soulede, synthesizerflirtende lyd. Her mødte vi nemlig sangerindens kølige og selvsikre alter ego, Bianka - de Casier iklædt paryk.
Når parykken kom på, røg paraderne ned, og vi blev eksponeret for Bianka i et legende, fantasifuldt og ikke mindst sensationelt kærlighedsunivers. Sensationelle Bianka hører dog fortiden til og Erika de Casier nutiden.
”Jeg tror, at den [albummet] adskiller sig helt naturligt på den måde, at jeg har udviklet mig både som musiker og som menneske. Så det er derfor, det hedder Still. Det er et nyt billede, et nyt still af, hvor jeg er nu, eller hvor jeg var, da jeg skrev det. Så jeg synes egentlig, det er en meget naturlig overgang. Jeg tror ikke, jeg har tænkt, at jeg nu skal lave noget helt andet. Jeg tror bare, at jeg har skrevet om det, der rørte sig i mig på det tidspunkt. Det samme gjorde jeg under Sensational, hvor det handlede mere om det her med, at jeg havde et alter ego i forhold til, hvordan jeg gerne ville have reageret på nogle situationer”.
Sangerinden gør et ophold i sin forklaring, da hun leder efter et ord for “unapologetic” på dansk. Vi bliver enige om at u-undskyldende ikke lyder helt rigtigt.
”Den her plade har måske mere sat nogle ting jeg tænker på spidsen. Og måske også givet lov til en mere unapologetic side. Det der med bare at være sådan, jamen jeg er en voksen kvinde, og jeg er, du ved... Ja det’ sexy. Det er sgu sexy nu. Nu må vi gerne være det."
Erika de Casier griner og sætter et punktum ved at slutte af med, at pladen nok mest af alt bare handler om, hvordan det er at være hende som menneske lige nu.
"Bare" et værk
Sangerinden fortæller mig også, at albumtitlen er en reference til Dr. Dres Still D.R.E og Jennifer Lopez' single "Jenny from the Block", hvilket afspejler den sans for humor og selvironi, jeg fornemmer de Casier besidder undervejs i løbet af interviewet. Jeg spørger hende ind til om humor kan være en måde at distancere sig på, ligesom alter-egoet Bianka kunne få en anden side frem.
de Casier tøver lidt ved brugen af ordet distance og forklarer:
”Distance på den bedst mulige måde. Ikke i den forstand, at jeg ikke føler min egen musik, tværtimod, det gør jeg i den grad. Jeg lægger meget af mig selv i det, og jeg skriver meget personligt. Så humoren skal ikke forstås på den måde, at jeg ikke tager det seriøst."
Sangerindens blik bliver lidt fjernt, mens hun holder en lille eftertænksom pause i sin talestrøm.
"Men oftest efter jeg har lavet musikken, bliver jeg kritisk, og jeg kan nærmest føle, at det er mit livsværk. Og så lægger jeg alt for meget i det. Har jeg gjort med alle tre plader, og så bliver jeg nødt til at minde mig selv om, at det altså også bare er et værk. Et værk af, hvor du har været, da du skrev det.”
Hvorend de Casier har været, da hun skrev det, så er Still et værk, der udtrykker et både intimt og stort øjebliksbillede for sangerinden.
Intimt fordi man som lytter drages med på en berusende, følelsesmæssig rejse med sangerindens fløjlsbløde stemme som kompagnon. Stort fordi de Casier for første gang inviterer andre kunstnere ind i sit eksperimenterende, elektroniske univers. For selvom hun har lavet musik for både Dua Lipa, Mura Masa og fornyeligt K-pop stjernerne New Jeans, er det første gang, at hun har features med på sit eget album. På pladen optræder internationale navne som Blood Orange, Shygirl og They Hate Change.
This Too Shall Pass
Soundvenue har derudover, i starten af året, spået de Casier til at være det næste internationale gennembrud af to årsager - på grund af samarbejdet med de internationale navne, og på baggrund af albummet Still, som de vurderede ville løfte hende til nye højder.
Derfor kom det heller ikke som nogen overraskelse, da albummet blev rost til skyerne af adskillige udenlandske magasiner såsom Pitchfork, Beats Per Minute og The Line of Best Fit.
Alligevel, da jeg fortæller de Casier om Soundvenues spådom, gør hun store øjne, mens hun griner nervøst og henviser til følgende Karen Blixen citat:
“Det siges, at Karen Blixen engang fik et brev med et visdomsord, hvor følgende instruktion fulgte med. Må åbnes, når de er allermest lykkelige, eller når de er allermest fortvivlet, hvor hun næsten tøvede med at åbne brevet, for hvilke ord kunne det dog rumme? Hun vågede ikke at åbne brevet, da hun var allermest syg og ulykkelig. Men tog mod til sig, da en af hendes bøger fik stor succes i New York. I brevet stod der, husk, det varer ikke ved.”
I forlængelse fortæller sangerinden lige så sårbart, som hendes tekster er intime:
”Jeg går lidt mellem at huske at minde mig selv om at nyde, når det går godt og samtidig minde mig selv om, at jeg ikke skal lægge alt mit værd over på det jeg laver, for hvad så, når det ikke går godt, er du så ikke noget værd? “
de Casier fniser af sit retoriske spørgsmål og fortsætter:
“Måske er det også det, der gør, at jeg har det sådan, this too shall pass. For jeg har prøvet at være på den anden side, hvor jeg udgav noget og der ikke skete noget, og sådan er det nogle gange. Det tror jeg også kommer til at ske igen, så jeg ønsker nok at have et afslappet forhold til det. Men det handler om balance.”
Nyde nuet
At balancere i tid og følelser er måske også dét, der er mest karakteristisk for, hvor Erika de Casier befinder sig henne i sin musikalske- og personlige rejse lige nu. For hvordan tackler man tiden, der er flygtig og evigt passerende, når man finder sig selv være et godt sted? Det får jeg ét svar på, da jeg spørger sangerinden ind til, hvordan hun har det med sin upcoming tour:
”Jeg glæder jeg mig oprigtigt meget til den her tour. Jeg tror faktisk, at jeg førhen har været mere nervøs, end jeg har været spændt, men jeg føler faktisk, at jeg er mere spændt, end jeg er nervøs nu. Jeg tror virkelig bare, at jeg (apropos) vil huske at nyde det.”
de Casier reflekterer over, hvad det overhovedet betyder at nyde dét? Hun fortæller, at hendes mor altid minder hende om at huske at nyde nuet.
“Nogle gange, så kan man være så meget oppe i hovedet, at man glemmer at være helt til stede i det som sker. Når man så ser tilbage, husker man, at øjeblikket egentlig var værd at være i, og så har man ikke helt været til stede i det."
Blixens visdomsord understreger, at intet varer ved - gode stunder, såvel som dårlige. Måske er det denne bevidsthed, der netop gør det betydningsfuldt for de Casier, at huske at nyde sin musikalske rejse - bogstaveligt såvel som figurativt.
" Jeg prøver at være mere opmærksom på det som er, når mine tanker dvæler ved fortiden eller bekymrer sig om fremtiden på en uhensigtsmæssig måde – det bruger jeg for meget energi og tid på ellers. Jeg føler mig også enormt privilegeret og heldig, at jeg overhovedet får lov til det her. Det er virkelig ikke taget for givet”.
Still er så sandelig heller ikke er taget for givet og det bliver det heller ikke i Store VEGA, når Erika de Casier optræder den 8. maj. Oplev Still live, inden øjeblikket er passeret - og nyd det, mens du kan.
Store VEGA
Erika de Casier
Support: Kiss Facility
