Måske siger navnet Daniel Lopatin dig ikke noget, og måske har du heller ikke hørt om Oneohtrix Point Never før, men du har sandsynligvis – uden at vide det - hørt hans musik.
Daniel Lopatin er en eksperimentel elektronisk musiker fra Boston, Massachusetts, udsprunget fra støjscenen i den elektroniske undergrund i midten af 00’erne. Siden da har hans karriere ført ham hen, hvor kun få elektronisk avantgarde musikere vover sig ud. Fra samarbejder med FKA Twigs , til producering af soundtracks til Uncut Gems og Good Time af Safdie brødrende, til musical director på The Weeknd ’s Super Bowl Half-Time Show.
Lopatin har været vidt omkring, men hvordan endte han med at sidde side om side med Max Martin, som executive producer på albummet, Dawn FM af The Weeknd (Abel Tesfaye)?
Lopatin og Tesfaye’s rejse starter tilbage i 2009, hvor Lopatin udgav opsamlingsalbummet Rifts, der blev en del af den “hypnagogiske” pop-trend, som spredte sig på YouTube i slut 00’erne. En trend, der opstod mellem amerikanske lo-fi- og noise-musikere, som begyndte at adoptere retro-æstetik i deres produktioner gennem radiorock, new wave-pop, synths og R&B.
En tendens, The Weeknd også var en del af, gennem udgivelserne af EP’erne House of Balloons, Echoes of Silence og Thursday, der senere blev til opsamlingsalbummet Trilogy. I 2013 signede Lopatin med Warp Records (Aphex Twin, Mount Kimbie og Yves Tumor) og udgav sit syvende album, R Plus 7, - et gennemgående elektronisk, ambient og synth-tungt album, med et nostalgisk feel to it.
Samme år udgav The Weeknd albummet Kiss Land - og det er ikke usandsynligt, at Tesfaye og Lopatin er faldet over hinandens musik i den æra.
"I’ve heard your music before, but now I get it”
Var det Tesfaye sagde til Lopatin, efter han så filmen Good Time – hvilket angiveligt må være sideløbende med optagelserne til Uncut Gems, som Tesfaye medvirker i.
Herefter, i 2020, hev Tesfaye Lopatin med ind til nogle last-minute After Hours-sessioner, der for Lopatin endte med krediteringer som sangskriver på tre numre; “Scared To Live", "Repeat After Me (Interlude)" og "Until I Bleed Out". De to sidstnævnte var han også producer på.
Samtidig arbejdede Lopatin på sit eget album, Magic Oneohtrix Point Never (2020), der bl.a. rummer features fra Caroline Polachek , Arca , og Rosalia på albummets “Blu-Ray Edition”, samt The Weeknd på nummeret “No Nightmares”.
Albummet blev udtænkt i takt med, at Lopatin, under aliasset Depressive Danny, arbejdede på radio-mixtapes til ELARA FM - Safdie-brødrenes æstetisk nostalgiske online TV- og radiostation. Herigennem gik det op for Lopatin, at han "på en terapeutisk skala" altid har nydt afslapningen i at lytte til radio - og lytte til folk, der har meningsløse diskussioner på podcasts. Derfor er albummet, Magic Oneohtrix Point Never, tematiseret omkring en psykedelisk radioæstetik og indeholder fire "Cross Talk"-interludes, i form af samples fra arkivoptagelser af forskellige amerikanske FM-stationers talks, DJ-sign-offs, reklamer og selvhjælpsmantraer.
Minder det dig om noget?
Hvis du har lyttet til The Weeknds album, Dawn FM (2022), burde klokkerne ringe nu – og med god grund. Lopatin var nemlig executive producer på Dawn FM, hvor han ikke blot skrev og producerede 13 sange, men også delte rollen som executive producer med Tesfaye og Max Martin.
Med tågede synths, flakkende og forvrængede samples, distancerede vocodede vokaler og psykedeliske radio-æstetiske mellemspil, er de to albums nærmest symbiotiske. En forløber og en efterfølger, om man vil. For ikke at glemme sangtitler som “I Don’t Love Me Anymore” og “Tales From The Trash Stratum” fra Magic Oneohtrix Point Never til “How Do I Make You Love Me” og “Tales From Quincy” på Dawn FM. Og nu tænker du måske, har Tesfaye bare stjålet Lopatins koncept? Nej – eller måske - men Tesfaye er ligeledes krediteret som executive producer på Magic Oneohtrix Point Never. Dog er Magic Oneohtrix Point Never stadig for obskur til at opnå en plads på mainstream-hitlisterne, selvom stilen er den samme som på Dawn FM.
På mange måder er samarbejdet mellem de to en win-win situation – og noget af en genistreg. Mens Lopatin drager fordel af Tesfaye’s indgang til pop-verdenen, sikrer Tesfaye sig respekt fra den elektroniske undergrundsscene ved at alliere sig med Lopatin.
Efter The Weeknd udgav Starboy i 2016 og katapulterede sig mod stjernerne, blev han af mange fans set som en sell-out. Også Pitchfork gav Starboy ringe anmeldelser, men lovpriste både After Hours og Dawn FM. Noget tyder altså på, at Tesfaye har fundet vejen tilbage til sit egentlige kredsløb efter Lopatin er kommet til.
For nyligt teasede The Weeknd for sit syvende album gennem et tre-billede-post på Instagram. Henholdsvis af After Hours album-coveret, Dawn FM album-coveret og sidst til et sort album-cover, med et spørgsmålstegn. Det vidner om, at der er et tredje konceptalbum på vej fra The Weeknd, måske produceret i samarbejde med Lopatin? Det må tiden vise.
I mellemtiden har Lopatin udgivet sit tiende album, Again. Et gennemgående elektronisk, shoegaze og postrock album, inspireret af hans ungdom – nostalgisk, fyldt med synths og elementer fra 90'ernes alt-rock - præcis som vi kender Oneohtrix Point Never.
D. 20. marts kan du opleve ham i Store VEGA.
Store VEGA
Oneohtrix Point Never
Special guest: Oklou - "Oklou's MP3s" - DJ set